2. jakso: Tunteet – Valmistaudutaan uuteen projektiin.

Palaa takaisin

Tarina

Kip-miehistön jäsenet istuvat yhä edelleen järven kivillä kirjettä tutkimassa. He pohtivat yhdessä, mitä kaikkea tämä tehtävä oikeastaan tarkoittaa. Liikkuvan koneen aikaan saaminen tuntuu Socan mielestä todella suurelta ja jopa vähän pelottavalta tehtävältä. Gaala, sekin kuulostaa hurjan jännittävältä. Mutta yhteistuumin nelikko uskoo kyllä selviytyvänsä tästä haasteesta! Etenkin nyt, kun he ovat saaneet joukon innokkaita apureita mukaan rakentelu-urakkaan. (Kiitos oppilaat!) Tuka, Maco, Waaba ja Soca ovat oppineet aikaisempien Smeekin lähettämien tehtävien yhteydessä, että yhteisesti ratkottavat pulmat auttavat aina oppimaan jotakin uutta. Ei pelkästään itsestään vaan myös muista. Sitä paitsi yhdessä yrittäminen on todella hauskaa!

Niinpä Kip-miehistön jäsenet suuntaavat Macon kotiin iloisin ja jännittynein mielin. Rakentelu on parasta toteuttaa siellä, mistä löytyy eniten kaikenlaista kierrätykseen sopivaa materiaalia. Tiesittekö muuten, että Maco säästää aina aivan kaiken! Hän ei raaski luopua yhtään mistään.

Mutta voi ei, Macoa nolostuttaa avata kotiovi. Sisällä on nimittäin kamala sekasorto. Kaikki tavarat ovat edellisen rakenteluprojektin jäljiltä hujan hajan ympäri asuntoa. Ystävysten astuessa sisään he yrittävät väistellä Macon tavara-ansoja. Ilmassa on monenlaista tunnetta. Waabaa ei sotku haittaa! Hän lentelee sulavin liikkein kaiken yläpuolella, ja iloisena jo haaveilee säihkyvästä gaalatilaisuudesta. Macoa ärsyttää Waaban ainainen haaveilu enemmän kuin varsinainen sotku! Hän haluaisi, että kaikki keskittyisivät olennaiseen ja pysyisivät tässä hetkessä. Tuka mahtailee jälleen kerran omilla taidoillaan. Socaa ahdistaa sekä tavaroiden sekasotku että tunteiden sekamelska. Hän yrittää vaivihkaa jättäytyä ulkoportaille.

“Maco, sinä olet kyllä yksi sottapytty!”, huudahtaa Tuka äkkipikaisesti. (Oops! Moka!) Maco loukkaantuu ja alkaa itkeä surullisena. Ennen kuin Tuka ehtii itse ymmärtää virheensä, on Waaba jo rientänyt lohduttamaan Macoa: “Voi hyvänen aika, eihän tässä nyt ole mitään hätää! Tottahan se on, että täällä on tavarat sikin sokin sekaisin, mutta siivoustarpeen voi toki ilmaista myös kauniimmin!” Kaverukset ovat ihan oikeassa. Ennen kuin Macon kotona voi aloittaa minkäänlaista uutta rakenteluoperaatiota, on sotku ensin siivottava. Eihän täältä löydä koneeseen tarvittavaa materiaalia, ellei ensin järjestele sotkua ja kodin tavaroita paikoilleen. Waaba huudahtaa: “Hei, Soca, missä sinä oikein olet? Tule tänne sisälle! Nyt tarvitaan sinun supervoimaasi (halutessanne voitte itse keksiä, miten Soca pystyy kaveruksia auttamaan). Pieni pyörremyrsky olisi paikallaan!”

Soca ilahtuu ehdotuksesta ja hypähtelee sisälle taloon. Hän lähettää saman tien minikokoisen pyörremyrskyn olohuoneeseen. Hän ohjailee pyörrettä niin taitavasti, että lopulta kaikki tavarat ovat sievässä kasassa keskellä lattiaa. Siitä ne on helppo siivota omille paikoilleen.

Tukan kiukku on laantunut yhtä nopeasti kuin se alunperin alkoikin. Hän on myös ymmärtänyt pahoitella ikäviä sanojaan ja saanut Maconkin paremmalle tuulelle. Tuka ottaa ylpeänä ohjat käsiinsä ja johdattaa joukon tekemisen äärelle. Hänen voimiaan tarvitaan painavimpien tavaroiden järjestelemiseen. Maco on lopulta yllättynyt siitä, miten haaveileva Waaba saa niinkin nopeasti koko keittiön kiiltävään kuntoon. Ei tiskin tiskiä missään! Maco itse on pedannut petinsä ja järjestellyt eteisen kengät suoraan riviin.

Keskusteluvinkit

1) Mitä tunteita on olemassa? Mistä huomaa, jos pahoittaa toisen mielen? Miksi on tärkeää huomioida toisten tunteita? Miten tunteita voi käsitellä ja purkaa? Mitkä asiat tuottavat hyvää mieltä ja iloa?

2) Miksi on tärkeää siivota edellinen projekti pois ennen kuin aloittaa uuden?

Leikki

“Waaban tunneleikki”

Musiikin soidessa leikkijät kävelevät ympäri tilaa. Kun musiikki lakkaa, leikinjohtaja huutaa jonkin tunteen: suru, viha, ilo, pelko, tyytyväisyys tms. Leikkijät jähmettyvät paikoilleen ja esittävät kunkin tunnetilan kehonkielellä.

Tehtävä

“Macon kotityöbingo”

Tulostakaa kullekin ryhmälle yksi bingopohja, jossa on yhteensä yhdeksän kotityötä. Keskustelkaa ensin kotitöistä yhdessä ja jakakaa ne sitten ryhmäläisten kesken. Palatkaa myös tarinan kotitöihin ja tapahtumiin.

Tehtäväohjeet ja -pohjat löydät sivun oikeasta reunasta!

Eskariyhteistyöehdotus

“Tunnepantomiimi”

Pareittain tai ryhmässä. Oppilas nostaa yhden tunnekortin ja esittää tunnetta ilman ääntä ja sanoja. Pari tai muut ryhmäläiset arvaavat.  Tulostakaa tunnekortit materiaalipaketista!

Tehtäväohjeet ja -pohjat löydät sivun oikeasta reunasta!

Kummiyhteistyöehdotus

“Robottikaverin opastus tunneruudukolla”

Käyttäkää pantomiimitehtävän kortteja myös tässä tehtävässä. Oppilaat ovat pareittan. Kummi toimii ensin opastajana ja nostaa yhden tunnekortin. Ekaluokkalainen valitsee jonkin ruudukon nurkan, josta lähtee liikkeelle. Opastajan tehtävänä on ohjata parinsa tunnekortin ilmoittaman tunnekuvan luo. Selkeät ohjeet, yksi käsky kerrallaan! (esim. yksi askel eteenpäin. Käänny vasemmalle. Kaksi askelta eteenpäin. Käänny oikealle. jne.)

Vinkki: Voitte aloittaa koodausharjoituksen opastamalla samoilla selkeillä ohjeilla kaverin omalta paikalta esim. käsiä pesemään tai roskakorille kynää teroittamaan!

Tehtäväohjeet ja -pohjat löydät sivun oikeasta reunasta!

Oops! Moka!

Minkä mokan Tuka teki? Miten tällaisesta mokasta voi selvitä? Mokasitteko itse jollakin tavalla tämän viikon tehtävien yhteydessä? Mitä opitte mokista? Jos oppilas on tällä viikolla tehnyt mokan ja oppinut siitä, voi hän värittää Oops! Moka -kyltin. Saiko kukaan kuvattua mokaansa?

Dokumentointi

Ottakaa ennen ja jälkeen -kuvat tehdyistä kotitöistä! Tallettakaa ne omaan oppimisportfolioon. Opitteko tämän jakson yhteydessä jotain uutta?

Kotitehtävä

1) Toiminta: Kotitehtäväbingon kotityötehtävät. Kuvatkaa, kirjoittakaa tai piirtäkää kotityöstänne.

Vinkki: Ottakaa kuvat ennen ja jälkeen.  Pyytäkää vanhempia tarkistamaan kotityön tulos. Rastikaa bingopohjasta ruutuja sitä mukaa, kun saatte kotitöitä tehdyksi.

2) Rakentelua varten: Tuokaa kotoa pyöreitä kansia tai korkkeja (esim. lasipurkin kannet, maitopurkin korkit, pyöreiden muovirasioiden kannet jne.).

Viesti huoltajille

“Toisen jakson aikana harjoittelimme tunnetaitoihin liittyviä asioita ja saimme kotitehtäväksi arjen kotityön. Pienessä ryhmässä jaoimme kotitehtäväbingon tehtävät keskenämme. Te huoltajat voitte auttaa tarkastamalla kotityötehtävän tuloksen! Suoriuduttuamme tämän jakson tehtävistä ja taitoharjoituksista, saamme nyt tuoda kotoa lisää kierrätysmateriaalia konettamme varten. Tällä kertaa vuorossa ovat kaikki pyöreät kannet tai korkit (esim. lasipurkin kannet, maitopurkin korkit, pyöreiden muovirasioiden kannet jne.).”

OPS: Tekemällä jakson tehtäviä oppilaiden kanssa, huomioidaan mm. seuraavia alkuopetuksen tavoitteita ja sisältöjä:

  • L3 itsestä huolehtiminen ja arjen taidot, tunnetaidot
  • MA: havaintojen tekeminen matematiikan näkökulmasta sekä vaiheittaisten toimintaohjeiden laatiminen ja ohjeen mukaan toimiminen

Jos todella haluan tehdä jotain, minä pystyn siihen!