3. jakso Lasipurkin kansi – Yhdessä olemme enemmän!

Palaa takaisin

Vinkki

1) Voitte pistää piirissä käpälät yhteen ja huutaa ilmoille tarinan Kip-tervehdyksen!

Tarina

Huh huh, olipas siinä urakkaa, mutta nyt on sotkut siivottu ja kaikki kotityöt tehty! Macon koti on valmiina uutta rakentelua varten. Maco odottaakin jo ystävyksiä innolla, ja ottaa heidät vastaan heti kotinsa ulko-ovella. Hän tervehtii jokaista kohteliaasti, ja lopuksi vielä koko nelikko intoutuu Tukan johdolla joukkuehenkeä kohottavaan yhteiseen ryhmätervehdykseen: “Piiriin, käpälät yhteen ja Kip-huuto ilmoille!” Näin raikaa Tukan, Macon, Waaban ja Socan yhteinen, iloinen ja hauska tapa tervehtiä toisiaan, aina sille päälle sattuessaan. (Vinkki: Kip-tervehdys piirissä.)

Hahmonelikko alkaa ensi töikseen etsiä erilaisia materiaaleja tulevaisuuden liikkuvaan koneeseen. “Hei kaverit, katsokaa mitä minä löysin!”, Waaba lennähtää keittiöön kantaen sylissään huojuvaa tornia. Mutta voi hyvänen aika, Waaban lentomatka päättyy liian tiukkaan jarrutukseen, ja kaikki tavarat lentävät ympäri huonetta. (Oops! Moka!) Tällä kertaa Tukan supervoimat ovat tarpeen. Huippunopeiden refleksien ansiosta vain yksi ainoa tavara häviää kaapin taakse. Kaiken muun Tuka ehtii napata syliinsä.

Kip-miehistön jäsenet kerääntyvät kaapin ympärille pohtimaan ja tuumailemaan yhdessä. Mikä kumma kaapin taakse oikein hävisi? Soca ajattelee ääneen:

“Hmm, se vieri oikeastaan aika pitkän matkan kynnykseltä huoneen toiselle laidalle.” Maco tirkistelee kaapin alle nähdäkseen paremmin. Tuka yrittää siirtää kaappia, mutta edes Tukan voimat eivät tällä kertaa riitä siihen. Eipä ihme, sillä kaappi on ruuvattu kiinni keittiön takaseinään! “Kuka meistä on kaikkein pienin? Soca! Yritä sinä ryömiä kaapin taakse!”, Tuka ehdottaa. Soca vetää vatsan sisään ja pinnistelee mahtuakseen kaapin ja seinän väliin, mutta rako on liian pieni. (halutessanne voitte itse keksiä, kenen supervoimaa tässä tilanteessa voitaisiin käyttää) “Hei, minä tiedän!”, huudahtaa Maco ja on taas keksinyt keinon. “Waaba voi käyttää toista supervoimaansa ja siirtää esineen ajatuksen voimalla.” Waaba keskittää pulmaan kaikki voimansa ja eipä aikaakaan, kun kaapin takaa vierii esiin pieni pyöreä lasipurkin kansi.

Keskusteluvinkit

1) Miksi ihmiset tervehtivät toisiaan? Millaisia erilaisia tervehtimistapoja tiedät? Millaisia muita hyviä tapoja on hyvä noudattaa, kun ollaan tekemisissä toisten ihmisten kanssa?

2) Voiko ihmisillä olla Waaban supervoima? Voiko ajatuksen voimalla oikeasti siirtää esineitä?

Uutislinkit

Leikki

Jokainen ryhmä keksii itselleen ikioman tervehtimistavan. Esitelkää lopuksi ryhmätervehdykset toisillenne! Keksittekö vielä yhden, koko luokan yhteisen ryhmätervehdyksen? Vinkki: Videoikaa tervehdykset ja tallettakaa ne!

Tehtävä

1) Vertailkaa ryhmässä kotoa tuomianne pyöreitä kansia/korkkeja. Mikä on suurin/pienin? Mitkä ovat samankokoisia keskenään? Lajitelkaa kannet/korkit sopiviin pinoihin. Kuinka monta erilaista pinoa saatte? Kuinka monta kantta/korkkia tuli kuhunkin pinoon?

2) Vierittäkää vuorotellen erikokoisia kansia/korkkeja lattialla. (Huom! Vierittäkää, älkää heittäkö tai liuúttako!) Mitatkaa pisin ja lyhin vierimismatka. Riittääkö mittaamiseen viivotin vai tarvitaanko metrimitta tai kenties pituushyppymitta?

Vinkki:
1) Laittakaa maalarinteippi lattiaan viivaksi vähän matkan päähän. Koittakaa vierittää vuorotellen kunkin valitsema purkin kansi viivan päälle. Voittaja on se, joka saa kantensa lähimmäksi viivaa!

2) Kokeilkaa vierittää muita luokasta löytyviä esineitä (ei pyöreitä muotoja!). Pohtikaa etukäteen, mitä tulee tapahtumaan. Keskustelkaa tehtävän jälkeen ryhmässä tai koko luokan kanssa, miksi jotkut tietyn muotoiset esineet vierivät paremmin kuin toiset.

Eskariyhteistyöehdotus

“Kip-miehistön tervehtimisleikki”

Kävellään ympäri tilaa. Opettajan merkistä tervehditään lähinnä olevaa ja sanotaan oma nimi.

Vinkki: Voitte muuntaa leikkiä. Keksikää erilaisia liikkumistapoja oppilaiden kanssa tai erilaisia tapoja tervehtiä.

Kummiyhteistyöehdotus

Kiinnitetään pahvisydän maalarinteipillä jokaiselle oppilaalle selkään. Kierrellään tilassa ja kirjoitetaan toisista oppilaista kivoja asioita pahvisydämiin (kummin avustuksella).

Vinkki: Kummeilla voi myös olla omat sydämensä!

Oops! Moka!

Minkä mokan Waaba teki? Mitä hän voi tehdä seuraavalla kerralla toisin, jotta sama moka ei tapahdu uudestaan? Onko ope mahdollisesti mokannut tällä viikolla? Mitä ope oppi omasta mokastaan?

Dokumentointi

Ottakaa kuva kansi ja korkki -pinoista sekä vieritystilanteesta. Muistakaa mokat! Jokainen voi myös kuvata oman pahvisydämensä ja tallettaa senkin omaan oppimisportfolioonsa. Pohtikaa, mitä uutta opitte tällä jaksolla?

Kotitehtävä

1) Toiminta: Millaisia hyviä tapoja teillä on kotona? Keskustelkaa yhdessä vanhempien kanssa ja kirjoittakaa tai piirtäkää niistä. Voitte myös keksiä yhteisen perhetervehdyksen!

2) Rakentelua varten: Tuokaa kotoa kanamunakennoja tai jotain muuta pahvista (laatikkoja, maitopurkkeja, yms.).

Viesti huoltajille

“Kolmannen jakson aikana olemme harjoitelleet toisten arvostavaa kohtaamista ja hyviä käytöstapoja. Keksimme yhteistyössä erilaisia ryhmäterveyhdyksiä. Ne olivat hauskoja! Kotonakin voitte koko perheellä keksiä jonkin vastaavan perhetervehdyksen. Kotitehtäväksi tuli myös miettiä yhdessä teidän vanhempien kanssa niitä hyviä tapoja, joita juuri teidän perheessä elää. Voitte kirjoittaa tai piirtää niistä. Suoriuduttuamme tämänkin jakson tehtävistä ja taitoharjoituksista, saamme taas tuoda kotoa lisää kierrätysmateriaalia konettamme varten. Tällä kertaa vuorossa ovat kananmunakennot tai muut pahviset laatikot, maitopurkit, yms.”

OPS: Tekemällä jakson tehtäviä oppilaiden kanssa, huomioidaan mm. seuraavia alkuopetuksen tavoitteita ja sisältöjä:

  • L2: toisten arvostava kohtaaminen, vuorovaikutustaidot, hyvät tavat, itsensä ilmaisu
  • MA: lukujonotaitojen harjoittelua, erojen ja säännönmukaisuuksien löytäminen, vertailu, mittaaminen
  • YM: tutkiminen ja kokeileminen, ongelmanratkaisu

Jos todella haluan tehdä jotain, minä pystyn siihen!