6. jakso Tulevaisuuden ammatit – Omasta tulee yhteinen.
Palaa takaisinTarina
Waaba piti sanansa! Macon luo tullessaan hän lennättää mukanaan suurta koria, joka on pullollaan erivärisiä kankaanpaloja. Soca ihastuu päällimmäisenä olevaan eläinkuosiin ja Tuka puolestaan sporttiseen lenkkarikankaaseen. Maco taas on iskenyt silmänsä symmetriseen ruutukankaaseen. “Älkäähän nyt repikö näitä! Malttakaa hetki ennen kuin ryntäätte tuolla tavalla!”, Waaba huudahtaa ja laskee korin käsistään. “Palataanpa taas hetkeksi lähtöruutuun ja muistellaan, mitä meidän pitikään tehdä!”
Koko nelikko istuu alas ja kaivaa esiin pullopostissa saapuneen kirjeen. (Luetaan kirje uudestaan tässä kohtaa.) Ai niin, kone pitää rakentaa ryhmässä! Tarvitaan siis yhteinen suunnitelma, jossa otetaan huomioon kaikkien ryhmäläisten toiveita ja ajatuksia. Tukalle tämä ajatus on aluksi hankala, koska hän on ihan varma, että juuri hänen omalla suunnitelmallaan Gaala voitettaisiin ihan varmasti. Hän yrittää sinnikkäästi pitää kiinni omasta ideastaan, mutta ymmärtää lopulta, että yhdistämällä kaikkien ideoita, voidaan saada aikaan jotain vielä paljon hienompaa. Tuka murjottaa hetken, mutta paha mieli unohtuu nopeasti, ja hän ryhtyy muiden mukana yhteisen suunnitelman tekoon.
Eipä aikaakaan, kun nelikko ylpeänä ihastelee aikaansaannostaan! Yhteisen suunnitelman tekeminen onnistui erinomaisesti. Waaba toi tekemiseen rauhallisella olemuksellaan hyvää mieltä ja yhteen hiileen puhaltamista. Maco hoiti pikkutarkat piirustukset, koska häneltä sellainen luontuu kaikkein parhaiten. Tuka ja Soca yhdessä päättivät, että kone liikkuu kahdella eri tavalla. Jokainen sai piirtää suunnitelmaan jotakin, mutta ideointi tapahtui koko ajan yhdessä. Soca rustaa suunnitelmaan nopeasti vielä työryhmän nimen: Kip-mehistö. Mehistö? “Jotenkin tämä kuulostaa kyllä hieman erilaiselle kuin yleensä…”, hän tavaa kirjoitustaan uudestaan. (Oops! Moka!) Ohhoh, yksi kirjainkavereista oli unohtunut miehistö-sanasta pois. Halutessanne voitte yhdessä auttaa Socaa lisäämään puuttuvan kirjaimen paikalleen.
Tuijottaessaan suunnitelmaansa Kip-miehistö ryhtyy seuraavaksi pohtimaan, kenelle liikkuva tulevaisuuden kone sopisi käyttöön. “ Minkähänlaisia uusia ammatteja tulevaisuudessa tarvitaan?”, Waaba mietiskelee. Soca ehdottaa koneesta kukkienkielen kääntäjärobottia. Waaba innostuu omasta ideastaan ja kertoo toisille, että toimisi itsekin mielellään tunnekirjastonhoitajana. “Hei, meidän liikkuva koneemme voisi kuljettaa hyvänmielen tunnetta ihmiseltä toiselle?”, hän jatkaa. Tuka puolestaan mahtailee omalla ideallaan. Hän haluaisi perustaa oman superyrityksen, ja toimia itse johtavana lentolenkkareiden testaajana. Liikkuvalla koneella olisi siinä tärkeä tehtävä, sillä siitä saisi ladattua tulevaisuuden lenkkareihin tuikitarpeellista lentoenergiaa. Macon ehdotus on tyypilliseen tapaan luova ja strateginen, hän haluaisi nimittäin toimia ongelmanratkaisutoimiston johtajavana suunnitteluinsinöörinä. Hänen mukaansa kone auttaisi omistajaansa kaikkein vaikeimmissa eli jopa täysin mahdottomissa pulmissa. Maco jatkaa: “Kun avaa luukun ja syöttää sille vaikka koko galaksin vaikeimman ongelman, niin kohta jo takaluukusta putkahtaa ulos vinkki, jolla ongelma ratkeaa äärimmäisen helposti.”
Jääköön tämä koneenkäyttöasia vielä kaikille mietintämyssyyn, sillä nyt laitetaan hihat heilumaan ja aloitetaan vihdoin rakentaminen!
Keskusteluvinkit
Mitä ammatteja tulevaisuudessa tarvitaan? Miksi ryhmätyössä on tärkeää pystyä joustamaan omista ajatuksistaan? Milloin on syytä pitää tiukasti kiinni omista ajatuksistaan? (Esim. vaaratilanteen välttämiseksi)
Uutislinkki
Tulevaisuuden ammatit: https://yle.fi/uutiset/3-10156148
Leikki
“Tulevaisuuden hassut ammatit”
Jakaantukaa kolmen hengen ryhmiin. Taitelkaa A4-paperi kolmeen osaan. Ensimmäinen piirtää paperin ylimpään osaan hahmolle yläosan (kaulasta ylöspäin). Toinen piirtää keskiosaan hahmolle keskiosan. Kolmas jatkaa alimpaan osaan hahmon alaosan. Muut eivät katso silloin, kun yksi oppilas vuorollaan piirtää! Lopuksi avataan tuotos ja keksitään yhdessä, kuka hahmo on ja mitä se tekee työkseen.
Vinkki: kirjoittakaa hassuista hahmoista sanoja tai vaikkapa pieniä tarinoita!
Tehtävä
Ennen rakentelun aloittamista, tehkää ensin pienryhmissä yhteinen suunnitelma liikkuvasta koneesta. Tehkää pienryhmässä yhteinen suunnitelmapiirros tulevasta liikkuvasta koneesta. Miettikää samalla, mitä materiaaleja mahdollisesti tullaan käyttämään ja mikä osa koneesta liikkuu vai liikkuuko koko kone yms. Kun suunnitelmat on valmiita, voitte aloittaa rakentelun yhdessä kummien kanssa tai omissa pienryhmissä!
Vinkki:
1) Käyttäkää isoa, esim. A3-paperia.
2) Voitte myös tehdä ryhmän yhteiset suunnitelmat tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen (esim. käyttämällä helppoa piirto- tai suunnitteluohjelmaa) tai kolmiulotteisesti esim. muovailuvahasta.
Eskariyhteistyöehdotus
“Arvaa mitä ammattia ajattelen?”
Valmis ammattilista, josta opettaja leikkaa ammatit erilleen. Opettaja ottaa yhden ammattilapun kerrallaan arvattavaksi. Oppilaat yrittävät arvata, mikä ammatti on kyseessä esittämällä kysymyksiä.
Vinkki: Vain KYLLÄ/EI-vastauksia!
Tehtäväohjeet ja -pohjat löydät sivun oikeasta reunasta!
Kummiyhteistyöehdotus
Aletaan rakentaa liikkuvaa konetta yhdessä kummien kanssa. Esitellään suunnitelma aluksi kummeille, sitten kootaan sopivia materiaaleja ja mietitään, miten suunnitelma saadaan toteutettua.
Oops! Moka!
Minkä mokan Soca teki? Onko joku tehnyt joskus kirjoitusvirheen? Haittaako kirjoitusvirheen tekeminen? Miksi on silti tärkeää opetella kirjoittamaan oikein?
Dokumentointi
Kuvatkaa yhteinen suunnitelmanne ja tallettakaa omiin portfolioihinne. Näyttääkö se samalta kuin omat suunnitelmanne? Miettikää, mitä samaa siinä on ja mitä erilaista? Kuvatkaa myös rakentamisen ensimmäinen vaihe ja tallettakaa se portfolioonne.
Vinkki: Miettikää yhdessä kuvien avulla, mitä saitte tällä kertaa rakenneltua, miten rakentelu omasta mielestänne sujui ja mitä aiotte tehdä seuraavaksi?
Kotitehtävä
1) Toiminta: Mieti, mitä palveluksia voisit tarjota perheenjäsenillesi? (Esim. hartiahieronta, jalkahoito, hiusten harjaaminen,hiusten letittäminen) Toteuta palveluksista ainakin yksi. Ota kuva, piirrä tai kirjoita.
2) Rakentelua varten: Tuokaa kotoa kaikkea mahdollista ylimääräistä “pientä krääsää”, joka joutaa kierrätykseen. Muista kysyä lupa huoltajilta!
Viesti huoltajille
“Vihdoin tällä jaksolla hahmonelikko johdatti meidät varsinaisen rakentelun pariin. Sitä ennen vielä valmistelimme yhteistä rakentelu-urakkaa harjoittelemalla työelämätaitoihin ja yrittäjyyteen liittyviä asioita. Piirsimme yhteisen suunnitelman liikkuvasta koneesta. Leikkien ja tehtävien yhteydessä tutustuimme moniin ammatteihin ja keksimme itse hassuja tulevaisuuden ammatteja. Kotitehtäväksi saimme miettiä muutamia palveluksia, joita voisimme tarjota kotona. Sellaisia ovat esimerkiksi hartiahieronta, jalkahoito, hiusten harjaaminen, kenties ehkä letittäminenkin, tai iltapalan tarjoileminen. Ehkä voimme vastapalvelukseksi saada jonkun toivomamme vastaavan palvelun huoltajalta tai sisarukselta? Tämän jakson tehtävistä suoriuduttamme saamme tuoda viimeiset materiaalit koneitamme varten. Nyt on hyvä tutkia siellä kotona, jos kaapeissa lojuu jotain tarpeetonta “pientä krääsää”, joka voisi hyvin toimia koristelussa tai koneemme viimeistelyvaiheessa. Otamme ne mielellämme vastaan!”
OPS:Tekemällä jakson tehtäviä oppilaiden kanssa, huomioidaan mm. seuraavia alkuopetuksen tavoitteita ja sisältöjä:
- L5: käytännön taidot ja oma tuottaminen
- L6: oman tehtävän hahmottamista osana kokonaisuutta, yhteistyön arvostaminen, ammatteihin tutustuminen, yrittäminen
- KS: yhteisen työn suunnitteleminen ja dokumentointi
Jos sinä pystyt kuvittelemaan sen, minä pystyn rakentamaan sen!