Avsnitt 4: Former – Materialsortering.

Tillbaka

Berättelse

Tuka springer på sitt typiska sätt med en rasande fart mot Macos hus. Med blicken riktad mot en avlägsen horisont är hen nära att platta till en liten och gullig snigel. I sista stund upptäcker Tuka lyckligtvis den av skräck paralyserade lilla varelsen och tar ett längre steg över den lättade snigeln. Tuka stannar upp och beundrar uppenbarelsen som stirrar med sina stora ögon och blinkar med sina långa ögonfransar. Ljuset från lyktstolpen är så pass svagt att det är extremt farligt för en snigel att röra sig i gryningen. Tuka bestämmer sig för att rädda livet på snigeln och lyfter den lilla slemmiga varelsen upp på handflatan. Försiktigt bär hen den i säkerhet till andra sidan av vägen och lägger den vid foten av en postlåda i närheten. Det var tur, för just i det ögonblicket susar någon ut på vägen bakom en stor byggnad, balanserande på en enhjulig hoverboard. “Den lilla snigeln hade nog ingen aning om övergångsställen eller trafikskyltar!” Det är vad Tuka kommer fram till i sina tankar, och drar sedan vidare.

Dörrklockan ringer. För en gångs skull är Tuka den sista som anländer till Maco. De andra väntar redan i en cirkel på vardagsrumsgolvet. Maco har letat igenom sina skåp och samlat ihop en stor mängd olika byggmaterial i stora papplådor. “Vad ska vi göra med de här, var ska vi börja?”, frågar Waaba glatt. Maco får en idé. Hens superkraft dyker alltid upp precis när behovet av kreativitet och förmåga till komplext tänkande är som störst. Maco föreslår att materialen sorteras i olika högar utifrån deras geometriska former. Det skulle göra det mycket lättare att få en uppfattning om delarna i den kommande maskinen och påbörja själva byggandet.

Waaba vill absolut samla alla cirklar och runda former, och rullar redan ihop dem i en hög. Maco är pedantisk och väljer alla kvadratiska former i sin hög. Hen presenterar förnumstigt detaljerad information för de andra. I hens högar kommer bara de former där alla sidor är exakt lika långa och alla vinklar precis lika stora. Tuka väljer rätvinkliga figurer, eftersom hen med en snabb titt bedömer att det krävs mest krafter för att flytta dem. Soca hinner igen inte välja själv, eftersom hen ännu inte har fått ett ord ur sin mun (om du vill kan du tillsammans överväga vilken form Soca kan stanna i!). Det som återstår är därmed trianglarna. Månne det finns en enda triangulär yta i högen med tillbehör?”, frågar hen sig.

När allt material i lådorna har sorterats i snygga högar, börjar Tuka ivrigt skryta med höjden på sin hög. Hen är helt säker på att just hen har lyckats samla in flest föremål. Maco tvistar med Tuka om antalet föremål. Waaba föreslår att de löser problemet genom att räkna föremålen i den egna högen. Maco går med på det och hämtar ett rutat papper och en penna. Var och en färglägger så många rutor som det finns föremål i högen.

Till allas förvåning meddelar Maco under räkneoperationen att hen begått ett misstag. Hen har av misstag tagit med en rektangel i sin hög, trots att den egentligen hör i Tukas hög.  (Oops! Tabbe!) Efter att hela gruppen en stund diskuterat skillnaden mellan en rektangel och en kvadrat, skrattar Maco och överlämnar föremålet gladeligen till Tuka. (LÄRAREN, alla kvadrater är också rektanglar. Båda har fyra räta vinklar, i en kvadrat är alla sidor lika långa.) Tuka blir ännu ivrigare och färglägger ytterligare en ruta i sin stapel.

Diskussionstips

1) Vad betyder kreativitet? Vilka superkrafter eller färdigheter har de olika figurerna? Och vilka färdigheter har eleverna? Varför är det viktigt att det finns olika färdigheter i en grupp? Vad skulle det innebära om alla hade exakt samma “superkrafter”?

2) Vad betyder övergångsställe (“skyddsväg”)? Vilket trafikmärke anger det?

Nyhetslänkar

Lek

“Socas formlek”

Placera ut olika formstycken på golvet (kvadrater, trianglar, cirklar och rektanglar i storlek A4 eller A3). Formbilder finns i materialbanken. Läraren sätter på musiken och barnen rör sig i fritt i rummet. När musiken upphör ger läraren instruktioner: t.ex. stryk en cirkel med fingertoppen, rör vid en triangel med armbågen, klappa en kvadrat med vänster hand. Flera barn kan vara vid en form samtidigt!

Tips: Läraren kan visa exempel, men eleverna kan också själva fungera som lekledare.

Uppgift

“Sömnadsbild”

Sömnadsbilder finns i materialpaketet. Skriv ut bilderna och limma dem på papp. Stick hål med en vass nål, använd synål och bomullsgarn för sömnadsarbetet. Eleven får själv välja en enklare eller svårare bild. Innan man påbörjar sömnadsarbetet övar man sig att knyta knutar och trä tråd på nålen.

Tips: Fundera tillsammans över om nål och tråd kunde användas i själva byggprojektet!

Förslag till förskolesamarbete

“Tukas och Macos jämförelse spel”

Läraren ritar upp två linjer på golvet med målartejp och ger eleverna instruktioner: t.ex. korthåriga elever till den ena linjen och långhåriga till den andra. De som det finns flera av hoppar/ställer sig på knä/stiger upp och stå/vinkar, e.d. Det gäller att jämföra olika saker och egenskaper, t.ex. långt/kort hår, kjol/byxor, strumpor/skor, jeans/träningsbyxor e.d. Obs! Inga personliga/personlighetsrelaterade egenskaper)

Tips: Ni kan också jämföra föremål parvis. Den som har längre penna sätter upp tummen. Den som har tyngre väska ställer sig på knä osv. .

Förslag till faddersamarbete

“Jakten på geometriska former”

Eleverna går med faddern runt i skolan och försöker få syn på olika geometriska former (kvadrat, triangel, cirkel och rektangel). Det finns en färdig mall bland materialet som kan skrivas ut. Namnge de saker och föremål som ni hittar. Kan ni ange antalen i ett stapeldiagram på rutat papper? Vilka former hittade ni mest av?

Oops! Tabbe!

Vilken tabbe gjorde Maco? Vad ledde det till? Får man skratta åt egna tabbar? Får man skratta åt andras tabbar?

Dokumentation

Ta bilder av de olika former som ni hittar i skolan och sätt dem i er portfolio! Ta också ett foto av er själva (selfie eller med hjälp av en kompis) som visar er “superkraft” eller styrka! Spara också superkraftbilderna i portfolion! Diskutera vilka nya saker ni har lärt er under detta avsnitt.

Läxor

1) Aktiviteter: Gå er vanliga skolväg och se er samtidigt noga omkring. Vilka av människan byggda saker och föremål hittar ni? Fotografera, skriv eller rita. Hittar ni bekanta geometriska former i bilderna? För in bilderna i lärandeportfolion!

Tips: Se er riktigt noga omkring! Hittar ni skräp som människor har lämnat efter sig? Samla in och sortera det tillsammans med läraren i olika sorters avfall. Ni gör miljön en stor tjänst!

2) För konstruktion: Ta med er snören, garn, metrevar, gummiband eller annat liknande material hemifrån.

Meddelande till vårdnadshavaren

“Under det fjärde avsnittet tog Kip-besättningen oss till den närmaste omgivningen för att där göra olika observationer i anslutning till plangeometri inom matematiken. Under avsnittets uppgift övade vi noggrannhet och fingerfärdighet. Fråga ert barn om hen valde den lättare eller svårare sömnadsbilden. Var valet lyckat enligt hen själv eller borde hen ha valt annorlunda? Att trä tråden i nålsögat kräver ihärdiga försök och övning, det lärde vi oss också! Den här avsnitt fick vi till läxa att studera av människan byggda saker och föremål längs skolvägen. Vi kan fotografera eller rita och skriva om dem. Läraren bad oss också att vara noggranna och göra en stor tjänst, om vi hittar skräp på skolvägen. Efter de lyckade färdighetsövningarna är det dags att ta med mer material för våra maskiner. Den här gången kan vi ta med oss snören, garn, metrevar, gummiband eller liknande hemifrån.”

Läroplan: I de uppgifter som eleverna gör tillsammans med läraren i detta avsnitt beaktas bl.a. följande mål och innehåll i nybörjarundervisningen: 

  • K1: göra observationer, använda information för att lösa problem och dra slutsatser
  • MA: observationer inom plangeometri, göra stapeldiagram, jämförelser
  • SLÖJD: pröva på olika material samt arbeta på ett ansvarsfullt och säkert sätt
  • OMG: iaktta den byggda miljön och agera på ett hållbart sätt

Jos todella haluan tehdä jotain, minä pystyn siihen!