Avsnitt 2: Känslor – Vi förbereder oss för ett nytt projekt.

Tillbaka

Berättelse

Medlemmarna i Kip-besättningen sitter fortfarande på stenarna vid sjön och studerar brevet. De funderar tillsammans på vad allt denna uppgift egentligen innebär. Att åstadkomma en rörlig maskin tycker Soca känns som en riktigt stor och till och med lite skrämmande uppgift. Även galan låter jättespännande. Men kvartetten tror nog att de genom samarbete ska klara av denna utmaning! Särskilt nu när de har fått ett gäng ivriga assistenter med i byggprojektet. (Tack elever!) Tuka, Maco, Waaba och Soca har genom tidigare uppgifter som Smeek skickat lärt sig att problem som man löser tillsammans alltid hjälper en att lära sig något nytt. Inte bara om sig själv utan också om andra. Dessutom är det riktigt kul att arbeta för ett gemensamt mål!

Så medlemmarna i Kip-besättningen styr kosan hem till Maco glada, och spända av förväntan. Det är bäst att byggandet sker där det finns mest av de olika typer av material som lämpar sig för återvinning. Visste ni förresten att Maco alltid sparar absolut allt! Hen förmår inte göra sig av med någonting.

Men åh nej, Maco känner sig generad då hen ska öppna dörren hem till sig. Bakom dörren råder nämligen en hemsk röra. Alla saker ligger härs och tvärs i lägenheten efter det förra byggprojektet.. När vännerna stiger in försöker de undvika fällorna som Macos grejer har blivit. Det finns många känslor i luften. Waaba besväras inte av röran! Hen flyger med smidiga rörelser över alltihop och drömmer redan glatt om ett glammigt galaevenemang. Maco blir mer irriterad av Waabas ständiga drömmerier än av själva röran! Hen vill att alla ska koncentrera sig på det väsentliga och förbli i nuet. Tuka skrävlar igen med vad hen kan. Soca blir beklämd av både röran av saker och virrvarret av känslor. Hen försöker obemärkt stanna på trappan utanför.

“Maco, du är en verklig lortgris!”, ropar Tuka häftigt. (Oops! Tabbe!) Maco blir sårad och så ledsen att hen börjar gråta. Innan Tuka själv hinner förstå sitt misstag har Waaba redan rusat fram för att trösta Maco: “Men kära nån, bekymra dig inte över det här! Visst är sakerna huller om buller, men det går nog att säga på ett snällare sätt att det behöver städas!” Kompisarna har alldeles rätt. Innan man kan starta något nytt byggprojekt hemma hos Maco måste man städa undan kaoset. Man hittar ju inte det material som behövs för maskinen om man inte först ordnar upp här och sätter saker och ting på plats. Waaba ropar till: “Hej, Soca, var är du egentligen? Kom in! Nu behöver vi din superkraft (om du vill kan du själv ta reda på hur Soca kan hjälpa dina vänner!). En liten virvelvind skulle sitta bra!”

Soca blir glad över förslaget och tar sig med ett skutt in i huset. Hen skickar med en gång en liten minivirvelvind till vardagsrummet. Hen styr virvlarna så skickligt att alla saker till slut ligger i en prydlig hög mitt på golvet. Därifrån är det lätt att ställa allt på rätt plats.

Tukas ilska har lagt sig lika snabbt som den blossade upp. Hen har också förstått att be om ursäkt för sina otrevliga ord och har även fått Maco på bättre humör. Tuka fattar stolt tyglarna och under hens ledning blir gruppen effektiv. Hens krafter behövs för att ordna upp de tyngsta sakerna. Maco är till slut förvånad över hur snabbt den drömmande Waaba lyckas få hela köket skinande blankt. Ingen disk någonstans! Maco själv har bäddat sin säng och ordnat upp skorna i hallen i en rak rad.

Diskussionstips

1) Vilka känslor finns det? Hur märker man om man gör någon ledsen? Varför är det viktigt att ta hänsyn till andras känslor? Hur kan man hantera och få utlopp för känslor? Vilka saker skapar gott humör och glädje?

2) Varför är det viktigt att städa undan det förra projektet innan man startar ett nytt?

Lek

“Waabas känslolek”

Så länge musiken spelar går deltagarna runt i rummet. När musiken upphör ropar lekledaren namnet på en känsla: sorg, ilska, glädje, rädsla, nöjdhet, osv. Deltagarna stannar upp och visar de olika känslolägena med sitt kroppsspråk.

Uppgift

“Macos hemsysslebingo”

Skriv till varje grupp ut en bingobotten med totalt nio hemarbeten. Diskutera först hemsysslorna tillsammans och dela sedan upp dem bland gruppmedlemmarna. Ta även upp hemsysslorna och händelserna i berättelsen.

Förslag till förskolesamarbete

“Känslopantomim”

I par eller grupper. Eleven lyfter ett känslokort och visar känslan, utan ljud eller ord. Paret eller de andra gruppmedlemmarna försöker gissa.  Skriv ut känslokorten i materialpaketet!

Förslag till faddersamarbete

“Att styra en robotkompis med ett känslorutfält”

Ett färdigt känslorutfält finns i materialet. Använd korten från pantomimuppgiften även i denna uppgift. Eleverna arbetar i par. Först är faddern instruktör och lyfter ett känslokort. Instruktörens par väljer ett av hörnen i rutfältet som startpunkt. Instruktörens uppgift är att styra sitt par till den känslobild som känslokortet anger. Tydliga instruktioner, ett kommando i taget! (t.ex. ett steg framåt. Sväng till vänster. Två steg framåt. Sväng till höger. osv.)

Tips: Ni kan börja kodningsövningen genom att styra kompisen med samma tydliga instruktioner, t.ex. till handtvätt eller till papperskorgen för att vässa pennan!

Oops! Tabbe!

Vilken tabbe gjorde Tuka? Hur klarar man av en sådan tabbe? Gjorde ni själva någon tabbe under avsnitts uppgifter? Vad lärde ni er av tabbarna? Om en elev har gjort en tabbe denna avsnitt och lärt sig av det, kan hen färglägga skylten Oops! Tabbe. Råkade någon fotografera sin tabbe?

Dokumentation

Ta före- och efter-bilder av de hemarbeten ni gjort! Spara bilderna i den egna lärandeportfolion. Lärde ni er något nytt under det här avsnittet?

Läxor

1) Aktiviteter: Läxbingo med hemarbeten. Fotografera, skriv eller rita något kring era hemarbeten.

Tips: Ta bilder före och efter.  Be era föräldrar att kontrollera resultatet av hemarbetet. Kryssa för rutorna i bingomallen efterhand som ni får hemarbetena klara.

2) För konstruktion: Ta med er hemifrån runda lock eller kapsyler/korkar (t.ex. lock till glasburkar, mjölkförpackningar, runda plastaskar osv.).

 

Meddelande till vårdnadshavaren

“Under det andra avsnittet övade vi olika saker i anslutning till emotionella färdigheter och fick vardagligt hemarbete som läxa. Vi arbetade i små grupper och delade upp uppgifterna i läxbingon inom grupperna. Ni vårdnadshavare kan hjälpa oss genom att kontrollera resultatet av hemarbetet! Efter att vi har utfört uppgifterna och färdighetsövningarna i detta avsnitt, får vi nu ta med oss mer återvinningsmaterial hemifrån för vår maskin. Denna gång gäller det runda lock eller kapsyler/korkar (t.ex. lock till glasburkar, mjölkförpackningar, runda plastaskar osv.).”

Läroplan: I de uppgifter som eleverna gör tillsammans med läraren i detta avsnitt beaktas bl.a. följande mål och innehåll i nybörjarundervisningen: 

  • K3 vardagskompetens, emotionella färdigheter
  • MA: göra matematiska observationer samt skapa stegvisa instruktioner och följa dem

Jos todella haluan tehdä jotain, minä pystyn siihen!